Om tjänsten

Vad är SimpliOrd?

Vad betyder diskutera, argumentera, sammanfatta, slutsats och resonera? Ja, det svårt att delta i en argumentation om man inte vet vad “argumentera” betyder, och det är svårt att svara på provfrågan “Nämn tre fördelar med vindkraft” om man inte vet vad “nämn” och “fördel” betyder. SimpliOrd är tjänsten som ger dig lätta förklaringar till svåra skolord.

Bakgrunden till SimpliOrd

Idén till SimpliOrd grundar sig i den svårighet som skolspråket utgör för många elever som befinner sig i någon typ av språklig sårbarhet i olika situationer och sammanhang. Det kan antas vara ca 12 - 13 % av alla elever. 1 Skolframgång kräver ett bra ordförråd och en hög begreppsförståelse,2 men hur ska eleverna lära sig de ord som används i skolan? Ämnesspecifika ord undervisas inom ramen för respektive ämnes lektioner, men de ämnesövergripande orden förväntas eleverna i hög grad utveckla förståelse för på egen hand. Dessa ord kallas för nivå-2/tier 2-ord och de spelar en avgörande roll i skolspråket och skriftspråket.3,4 Läroplanerna ställer krav på att eleverna ska förstå dessa begrepp, men verkligheten ser inte alltid ut så eftersom orden sällan förekommer i vardagligt tal.5 Speciellt elever i språklig sårbarhet kan ha svårt att lära in, förstå och generalisera de här begreppen.6,7

I SimpliOrd har vi samlat närmare 200 ämnesövergripande ord som vi förklarar och exemplifierar på elevnära sätt baserat på forskning.8,9,10,11

Hur fungerar SimpliOrd?

I tjänsten finns alla ord med ett ”baspaket”. Baspaketet innehåller:

  • en förklaring av ordet
  • en bild till ordet (bilder finns i nuläget inte till alla ord men läggs till kontinuerligt)
  • ett exempel på tillämpning av ordet i vardagen så att eleverna ska kunna relatera till egna erfarenheter
  • ett exempel på tillämpning av ordet i skolan.

Utöver baspaketet exemplifieras de ord som är vanligt förekommande på prov också med en påhittad provfråga med tillhörande förklaring. Flertalet ord exemplifieras även med hur en tillämpning i talad form skulle kunna se ut liksom ett skriftligt exempel för de ord som har texttyper kopplade till sig.

Uppläsning av text

Vi rekommenderar att någon internetbaserad talsyntes används tillsammans med SimpliOrd för att kunna lyssna på texten. Till exempel ClaroRead eller uppläsningsfunktionen som finns gratis i Microsoft Edge.

Såhär kan SimpliOrd användas

Tjänsten lämpar sig främst från mellanstadiet och uppåt (eller motsvarande svensknivå). Tjänsten kan användas som:

  • ett stödmaterial för lärare att använda i undervisning i klass. Om till exempel en diskussionsuppgift ska göras kan läraren med stöd av tjänsten först försäkra sig om att alla elever förstår vad diskutera betyder.
  • ett övningsmaterial att använda i enskild undervisning/träning hos exempelvis speciallärare, specialpedagog eller logoped.
  • ett ”uppslagsverk” för elever själva att använda hemma eller i skolan. Till exempel när elever stöter på ämnesövergripande begrepp i läxor eller i prov som gör att de inte förstår frågan. Eller när eleven ska skriva en argumenterande text men inte vet vad argumentera betyder.
  • ett stöd för explicit undervisning i svenska skolspråket, tex i introduktionsklasser för nyanlända elever, på SFI osv.

Om oss

Om oss som skapat SimpliOrd

Tjänsten SimpliOrd är skapad av Cooke Education och teamet består av en skollogoped, en speciallärare, en programmerare och en 3D-grafiker. Idéen till tjänsten föddes av Linnéa Cooke, som är specialistlogoped med inriktning språkstörning och språklig sårbarhet i skolkontext, efter att i flera års tid ha sett hur dessa ämnesövergripande skolord försvårar för elever i språklig sårbarhet i skolan. Samtidigt är utbudet av läromedel och stödmaterial som berör just det ämnesövergripande språket mycket begränsat. Vår drivkraft och önskan är att inga elever ska behöva hindras från att ta till sig eller visa sina kunskaper på grund av svårigheter med det ämnesövergripande språket.

Kontakt

Har du frågor eller funderingar?

Kontakta oss på:

Referenser

  1. McLeod, S. & McKinnon, D.H. (2007). Prevalence of communication disorders compared with other learning needs in 14,500 primary and secondary school students. International Journal of Language and Communication Disorders, 42: 37–59. DOI: 10.1080/13682820601173262
  2. Biemiller, A. (2003). Oral Comprehension Sets the Ceiling on Reading Comprehension. American Educator, vol. 27, nr 1, p. 23–44.
  3. Beck, I. L., McKeown, M. G., & Kucan, L. (2013). Bringing words to life: Robust vocabulary instruction (2nd ed.). New York, NY: The Guilford Press.
  4. Beck, I. L., & McKeown, M. G. (1985). Teaching vocabulary: Making the instruction fit the goal. Educational Perspectives, 23(1), 11–15.
  5. Beck, I. L., McKeown, M. G., & Kucan, L. (2013). Bringing words to life: Robust vocabulary instruction (2nd ed.). New York, NY: The Guilford Press.
  6. Wright, L., Pring, T., & Ebbels, S. (2018). Effectiveness of vocabulary intervention for older children with (developmental) language disorder. International journal of language & communication disorders, 53(3), 480-494.
  7. Steele, S. C., & Mills, M. T. (2011). Vocabulary intervention for school-age children with language impairment: A review of evidence and good practice. Child Language Teaching and Therapy, 27(3), 354-370.
  8. McKeown, M. G., Crosson, A. C., Beck, I., Sandora, C., & Artz, N. (2012). Robust Academic Vocabulary Encounters (RAVE). Intervention developed for Robust Instruction of Academic Vocabulary for Middle School Students. Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education, Award R305A100440.
  9. McKeown, MG. (1993). Creating effective definitions for young word learners. Reading Research Quarterly, 28: 16–31.
  10. Nash, M. & Donaldson, M. L. (2005). Word learning in children with vocabulary deficits. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 48. 439–458.
  11. Beck, I. L., McKeown, M. G., & Kucan, L. (2013). Bringing words to life: Robust vocabulary instruction (2nd ed.). New York, NY: The Guilford Press.

Något gick fel. Ladda om sidan och försök igen.